کامپیوتر
تشخيص انواع پيچ مورد استفاده در كيس
1) پيچ مخصوص فن كيس
2) پيچ مادر برد
3) پيچ در كيس
4) پيچ سي دي رام و فلاپي
5) پيچ مخصوص فلاپي
6) پيچ بلند مورد استفاده جلوي كيس
7) و انواع پيچ هاي مختلف مورد استفاده در تمام جاهاي كيس
8) و ...
9) باطري cmos
10) پیچ مخصوص هارد
شناسايي انواع قطعات روي مادر برد
سوال؟
1)چند مدل Ram داريم ؟ با ذكر نام و سرعت و يك Ram ميتونه چند نوع باس داشته باشه؟
buss
speed
انواع Ram
66-100-133
SD
333-400
DDR
533-667-800
DDR2
1024
DDR3يا DDR2all
2) يك cpu ، intel ، 2.4 celeron بهتره يا 1.8 full
جواب : 1.8 full بهتره چون مقدار كشي كه درون 1.8full هست حداقل
2m هست و اين سرعت cpu را حداقل دو برابر cpu Celeron ميكنه
وقتي كش بالا باشه اطلاعات با سرعت بيشتري منتقل ميشه
3)چند مدل cpu داريم ؟
CPU
INTEL
AMD
celeron
full
32 bit
64 bit
X2
759
939
940
sempron
athlon
sempron
sempron
athlon
Athlon x2
940
athlon
Athlon fx
4)تعريف Buss ؟
درگاه خروجي كه اطلاعات را از cpu خارج ميكند
5)كار گرافيك در سيستم چيست ؟
برای اینكه بتوان در صفحه نمایش رایانه ، تصویرهای مربوط به داده ها و اطلاعات را مشاهده نمود باید ارتباطی بین مادربرد و نمایشگر برقرار شود ، به همین دلیل كارت گرافیكی در یكی از شكاف های توسعه مادربرد قرار می گیرد و یا یك كابل به مادربرد وصل می شود و نمایش اطلاعات بر روی صفحه را كنترل می كند.كارت گرافیكی در رایانه دارای جایگاه خاصی است. در بیشتر رایانه ها ، كارت گرافیكی اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند. در واقع نقاط تشكیل دهنده تصویر بر روی نمایشگر پیكسل نام دارند. هر پیكسل یك رنگ را نمایش می دهد. در نمایشگرهای مكینتاش هر پیكسل دارای دو رنگ است (سفید و سیاه). در بعضی نمایشگر های امروزی هر پیكسل دارای ۲۵۶ رنگ است. در بیشتر صفحات نمایشگر ، پیكسل ها به صورت تمام رنگ (True Color) هستند و دارای ۱۶/۸ میلیون حالت مختلفند.كارت گرافیكی یك برد مدار چاپی به همراه حافظه و یك پردازنده اختصاصی است. پردازنده محاسبات مورد نیاز گرافیكی را انجام می دهد.كارت های گرافیكی با نامهای زیر شناخته می شوند: كارت ویدیویی،كنترل گر گرافیكی یا ویدیویی، آداپتور گرافیكی یا ویدیویی، شتاب دهنده گرافیكی یا ویدیویی.
كارت گرافیكی از سه بخش اساسی تشكیل می شود:
حافظه:یكی از مهمترین اجزای كارت گرافیكی است.حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را نگهداری می كند.در ساده ترین حالت (دو پیكسل سیاه و سفید) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیكسل نیاز می باشد. با توجه به اینكه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسل های موجود در یك سطر در روی صفحه نمایشگر و ۳۸۴۰۰ بایت حافظه به منظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی نمایشگر خواهد بود.
اینترفیس رایانه: اینتر فیس با اتصال كارت گرافیكی به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی ، محتویات حافظه را تغییر می دهد. در این حالت رایانه سیگنال ها را از طریق گذرگاه برای تغییر محتویات حافظه ارسال می كند.اینترفیس ویدیو: این قسمت سیگنال مورد نیاز برای مانیتور را می سازد. كارت گرافیكی سیگنال های رنگی را تولید می كند و باعث حركت اشعه در CRT می شود. در واقع كارت گرافیكی تمام حافظه ای مربوطه را بیت به بیت اسكن می كند. سیگنال های مورد نظر جهت هر پیكسل موجود برای هر خط ارسال و در نهایت یك پالس افقی Sync ارسال می گردد ، عملیات فوق برای ۴۸۰ خط تكرار و در پایان یك پالس عمودی Sync ارسال خواهد شد.كارت های گرافیكی ساده frame Buffer نامیده می شود. این نوع كارت یك Frame از اطلاعات را نگاهداری می كند. ریزپردازنده رایانه مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه كارت گرافیك است. در صورتی كه عملیات گرافیكی پیچیده ای وجود داشته باشد ، ریزپردازنده مدت زیادی را صرف بهنگام سازی حافظه كارت می نماید. بنابراین برای سایر عملیات زمانی باقی نخواهد ماند. مثلاً اگر یك تصویر سه بعدی دارای ۰۰۰/۱۵ ضلع باشد ، ریزپردازنده باید هر ضلع را رسم و عملیات مربوط را در كارت انجام دهد ، بدین صورت این عملیات زمان زیادی لازم دارد.در صورتی كه كارت های گرافیكی جدید حجم عملیات مربوط به پردازنده را به شدت كاهش می دهد.این نوع كارت های جدید دارای یك پردازنده قوی هستند كه مختص این عملیات می باشند. با توجه به نوع كارت گرافیك پردازنده می تواند یك كمك پردازنده گرافیكی و یا یك شتاب دهنده گرافیكی باشد.
پردازنده كمكی و پردازنده اصلی همزمان فعالیت نموده و زمانی كه از شتاب دهنده گرافیك استفاده می شود دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده سایر كارها را انجام می دهد. در سیستم های كمك پردازنده درایو كارت گرافیك عملیات مربوط به كارهای گرافیكی را به طور مستقیم برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند. در سیستم های شتاب دهنده گرافیكی درایو كارت گرافیك در ابتدا همه چیز را برای پردازنده اصلی ارسال می كند. سپس پردازنده اصلی شتاب دهنده گرافیك را هدایت می نماید.
عناصر كارت گرافیكی
- حافظه: در كارت گرافیكی از حافظه های مختلف استفاده می شود. یكی از بهترین نوع آنها از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در این نوع كارت ها امكان نوشتن در یك بخش و خواندن از بخش دیگر به صورت همزمان امكان پذیر است. بدین صورت مدت زمان كاهش خواهد یافت.Digital-to-Analog Converter ) DAC یك نوع تبدیل كننده می باشد كه داده ها را به دیجیتال تبدیل می كند. سرعت این نوع تبدیل كننده تأثیر بسیار زیادی بر مشاهده تصویر بر روی صفحه نمایش خواهد داشت.
:Display Connector اغلب كارت های گرافیكی از كانكتور ۱۵ پین استفاده می كنند. این نوع كانكتورها در زمان عرضه VGA مطرح شدند.
:Graphic BIOS كارت های گرافیكی دارای یك تراشه كوچك می باشند. این تراشه به قسمت های دیگر كارت نحوه انجام عملیات را اعمال خواهد كرد. این قسمت مسئولیت تست كارت گرافیك یعنی عملیات ورودی و خروجی را نیز بر عهده دارد.
:Computer (bus)Conneetor این نوع پورت امكان اتصال كارت بر حافظه را فراهم می آورد و دارای سرعت بیشتری می باشد. بیشتر این گذرگاه ها از نوع AGP می باشد.
پردازنده گرافیكی: همانطور كه از نام آن پیداست مغز كارت گرافیك می باشد و می تواند در سه حالت پیكربندی كارت گرافیكی را انجام دهد.
استانداردهای كارت گرافیك
اولین كارت گرافیك در سال ۱۹۸۱ توسط شركت IBM به بازار عرضه گردید. این نوع كارت به صورت تك رنگ و با نام اختصاری MDAS ارائه گردید. رنگ نوشته در این حالت سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. صفحات نمایشگری كه از این كارت ها استفاده می كردند ، متنی بودند. سپس كارت های چهار رنگ HGC در بازار عرضه گردیدند.بعد از آن كارت های هشت رنگ CGA و كارت های شانزده رنگ EGA تولید شدند. شركت IBM در سال ۱۹۷۸ كارت VGA را تولید كرد. این نوع كارت ها ۲۵۶ رنگ را نشان می دادند و وضوح آنها ۴۰۰* ۷۲۰ بود. سپس كارت های SVGA عرضه شدند. این نوع كارت ۱۶/۸ میلیون رنگ با وضوح ۱۰۲۴* ۱۲۸۰ بود. هر چه تعداد رنگ و وضوح تصویر افزایش یابد كارت گرافیك بهتر خواهد بود. كارت های گرافیكی به راحتی به سیستم متصل می شوند. كارت های جدید از طریق پورت AGP و كارت های قدیمی از طریق اسلات های ISA و یا PCI بر سیستم متصل می شدند.
6)در سيستم قطعات اصلي از نوع سخت افزاري كدامند ؟
1.مادربرد
2.Ram
3.كارت گرافيك
4.سي دي رام
5.فلاپي
6. هارد
7.power
8.CPU
9. فن CPU
7) cpu چيست و از چه كلماتي گرفته شده است ؟
(مخفف Central Processing Unit ) به معنای واحد پردازش مرکزی میباشد. مدت زمان انجام یک کار بهوسیله کامپیوتر به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها، سرعت پردازشگر Processor کامپیوتر است. پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجیده میشود. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصههای یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولاً به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد میشود. تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی میکنند، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU شناخته میشوند. واحد پردازش مرکزی واحد محاسباتی و کنترلی کامپیوتر است که دستورالعمل ها را تفسیر و اجرا میکند. کامپیوترهای بزرگ و مینی کامپیوتر های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشتهاند که عمل واحد پردازش مرکزی را انجام داده است. واحدهای پردازش مرکزی، تراشه هایی که ریز پردازنده نامیده میشوند، امکان ساخت کامپیوترهای شخصی و ایستگاههای کاری را میسر ساخته اند. در اصطلاح عامیانه CPU به عنوان مغز کامپیوتر شناخته میشود.
8) Lcd چيست ؟
ساختار LCD يا LIQUID CRYSTAL DISPLAY
LCD به دليل مزيت هايي از قبيل نازک بودن ، وضوح بيشتر و مصرف برق کمتر، متداول شده اند. LCD ها يا کريستال هاي مايع اولين بار در سال 1988 از سوي يک گياه شناس اتريشي به نام فردريک رينيتز کشف شد. او در مورد نقشي كه كلسترول در گياهان بازي مي كرد تحقيق مي كرد. يكي از آزمايشات او در معرض حرارت قرار دادن ماده بود. رينيتز كشف كرد كريستالها در دماي 14/5 درجه تبديل به سيال و يك حالت ابري مي شدند و در دماي 178/5 درجه يك مايع واقعي بودند. او اكتشافش را با اتو لهمان يك فيزيكدان آلماني كه كشف كرده بود مايعات خواص مشابه كريستال دارند در ميان گذاشت. به خصوص راجع به رفتار آن زمانيكه به آن نور تابانده مي شد بنابراين نام آن بوسيله اتولهمان به اين صورت نام گذاري شد: كريستال مايع. از ساخت آزمايشي اولين LCDدر سال 1986 ، مدت 18 سال مي گذرد. از آن هنگام سازندگان LCDها آن را به لحاظ تکنولوژيکي توسعه دادند و LCDها را از لحاظ تکنيکي به سطح بالايي رساندند و روند رو به رشد فناوري ساخت اين وسيله همچنان رو به فزوني است .
ماده سه حالت جامد، مايع و گاز دارد که به تازگي هم دو حالت ديگر به آن اضافه شده است. جامدات شکل خاصي دارند، يعني مولکول هاي آنها موقعيت خاصي نسبت به يکديگر داشته و نمي توانند آزادانه به هر سو حرکت کنند. ولي مولکول هاي مايعات چنين قيدي نسبت به هم ندارندو در کل حجم آن در حرکت اند. کريستالهاي مايع موادي هستند که ظاهر مايع دارند، اما مولکولهاي آنها آرايش خاصي نسبت به يکديگر دارند، درست مانند جامدات. به همين دليل کريستال مايع خصوصياتي شبيه به مايع و جامد داشته و به همين دليل با چنين اسم متناقضي خوانده مي شوند. اين مواد به شدت به دما حساس اند و اندکي حرارت لازم است تا آنها را به مايع واقعي درآورد و يا اندکي سرما تا به معمولي تبديل شود. به همين دليل است که LCD ها در مقابل تغييرات دما عکس العمل نشان داده و به عنوان دماسنج طبي استفاده مي شوند. جالب اين است که به دليل همين حساسيت نمي توان از کامپيوترهاي کيفي يا نظاير آن در هواي بسيار سرد و يا مثلاً در آفتاب داغ ساحل دريا استفاده کرد. در اين وضعيت معمولاً LCD ها عکس العمل هاي عجيب و غريبي از خود نشان مي دهند .
کريستال هاي مايع بسته به چگونگي تحريک و نحوه آرايش مولکول ها به گروه هاي مختلفي تقسيم مي شوند. اين نوع کريستال ها نسبت به تغيير دما و در بعضي موارد فشار واکنش نشان مي دهند و جهت گيري مولکولها در آنها از الگوي خاصي پيروي مي کند که اغلب يک منشا خارجي جهت دهنده دارد. از شواهد برمي آيد که کريستال هاي مايع به حالت مايع نزديک تر هستند تا جامد.
9) IP چيست ؟
سرنام internet protocol پروتكلي در tcp/ip كه بر تجزيه ي پيامهاي داده اي به بشته هاي لازم ،هدايت بسته ها از فرستنده به شبكه و ايستگاه كاري مقصد تبديل مجدد به بسته ها به پيام هاي اوليه در مقصد نظارت دارد
Ip در لايه internetwork مدل tcp/ip اجرا مي شود
معادل network در مدل مرجع Iso/osi
10) IT چيست ؟
Information technology
11) GB
Giga byte
12) MB
Mega byte
13) CD
1. يك ديسك فشرده مجزا ، همچون يك CD-rom
2. carrier delect سيگنالي كه از يك مودم به كامپيوتر ارسال ميشه تا نشان بدهد كه on line است
14) CRT چيست ؟
Cathode –ray tube
1.اساس و پايه ي تلويزيون ها و نمايشگر استاندارد در ريز كامپيوتر ها و نمايشگر هاي CRT بر اساس لامپ خلا ساخته مي شوند كه داراي يك يا چند تفنگ الكترونيكي است كه پرتو هاي الكتروني ان به سرعت طرف دروني سطح نمايشگر را جاروب ميكند طرف دروني اين سطوح با ماده اي پوشش داده شده است كه در اثر برخورد الكترونها مي درخشد هر پرتو از چپ به راست و از بالا به پايين حركت ميكند يك خط افقي در هر لحظه براي پيشگيري از چشمك زدن تصاوير ، پرتو الكترونيكي صفحه نمايش را در هر ثانيه 30(يا بيشتر) مرتبه نوسازي ميكند وضوح تصوير به تعداد پيكسل هاي صفحه بستگي دارد
2.controller
بخشي از يك آداپتور ويديوئي كه سيگنال ويدئي توليد ميكند از جمله سيگنال هاي
افقي و عمودي سنكرون سازي
15) DVD چيست ؟
يك جز سخت ترم افزاري يا سخت افزاري است كه به dvd گردانها امكان مي دهد تا فيلم را در نمايشگر كامپيوتر نمايش دهند .
16) CAD چيست ؟
Computer aided design
سيستمي از برنامه ها و ايستگاه هاي كاري كه در طراحي مهندسي ، معماري و مدل هاي علمي از ابزار هاي ساده گرفته تا ساختمانها، هواپيما ها ، مدارات مجتمع و مولكولها مورد استفاده قرار مي گيرد برنامه هاي كاربردي CAD شِما ها را به شما به صورت دو يا سه بعدي ايجاد و نتايج را به صورت اسكلت يا مدل هايي با سطوح سايه زده شده و يا شيء هاي تو پر ارائه مي دهند برخي از برنامه ها مي توانند اندازه مدل ها را تغيير داده يا انها را دوران دهند نماهاي داخلي انها را نشان دهند فهرستي از موارد مورد نياز براي ساخت آنها ارئه كنند و ديگر كارهاي مربوط به طراحي را انجام دهند برنامه هاي CAD براي رياضيات متكي بوده و اغلب نيازمند قدرت پردازشي يك ايستگاه ، كار آمد هستند
17) PC چيست ؟
ريز كامپيوتري كه مطابق با استاندارد كامپيوترهاي شخصي ibm باشد و با استفاده از يكي از ريز پردازنده هاي intel ،86*80 ( يا سازگار با انها ) ميتواند بايوس را اجرا كند
كامپيوتري كه با كامپيوتر هاي شخصي IBM سازگارباشد IBM pc نيز ناميده مي شود
Personal computer
18) VCR چيست ؟
1.رابطي براي پخش فايل هاي ويديوئي كه اجزا كنترلي آن مشابه به دگمه هايي است كه در ويديو ها وجود دارد
2.نوعي مكانيزم استقرار (docking ) كه در آن يك كامپيوتر كتابي يا رويايي به طور فيزيكي در محل مورد نظر در ايستگاه استقرار قفل مي شود مزيت مكانيزم سبك VCR آن است كه يك اتصال باس الكترويكي آمن فراهم ميكند
19) CPU ، AMD چيست ؟
Amd مخفف كلمه Advanced Micro Devices است
اختراع پيشرفته ريز
20) Cpu intel با Cpu AMD تفاوت
1- AMD براساس معماري اجرايي 9 مرحله اي ساخته شده است اما معماري پردازنده هاي Intel شش مرحله اي مي باشد.بدين معنا كه AMDدر هر چرخه كاري 9 عمليات را انجام ميدهد در حالي كه Intel فقط 6 عمل را مي تواند انجام دهد.
2- AMD ازKb Cache640 برخوردار است در حالي كه Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر كه ميزان Cache پردازنده بيشتر باشد ، پردازنده كارايي بيشتري خواهد داشت اطلاعات بيشتري ميتواند ذخيره كند وديگر لازم نيست پردازنده براي بدست آوردن اطلاعات يا دستور ها مدت زمان بيشتري را رفت و برگشت به حافظه برد اصلي براي جذب اطلاعات يا دستور العمل ها صرف كند.
3- AMD از مس براي اتصال ترانزيستور هاي بكار رفته در پردازنده ها استفاده ميكند در صورتي كه در ساختمان پردازنده هاي Intel آلومينيوم بكار رفته است.مس هادي الكترسيته بهتري است ، ازاين رو پهناي اتصالهاي بين ترانزيستورها را به ميزان چشمگيري كاهش مي يابد .كه اين امر باعث مصرف كمتر مواد اوليه و در نتيجه منجر به كاهش هزينه مي شود اين دليل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4- از ديگر تفاوت هاي ميان AMD وIntel ميتوان به راندمان Cache بروي چيپ اشاره كرد ، AMD از معماري انحصاري استفاده ميكند كه راندمان بيشتري نسبت بيشتري نسبت به طراحي معماري غير انحصاري Intel دارد.
5- AMD از تكنولوژي پردازش موازي در مقايسه با Hyper -Threading اينتل استفاده ميكند ، در بسياري از كاربردهاي امروزي فعال بودن Hyper -Threading كارائي پائين تري ارائه ميدهد ، نتايج تحقيقات بيشمار منتشر شده در نشريات رايانه اي و پايگاهاي اطلاعاتي معتبر بيانگوي اين پديده هستند.
6- يكي ديگر از مهمترين نكات برتر پردازنده هاي AMD واحد مميز شناور آن است كه از FPU اينتل بسيار قويتر ميباشد كه اين امر باعث اجراي سريع تر برنامه هاي چند منظوره( MultiMedia) ميشود.
7- زماني كه اينتل P4 را طراحي كرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزايش داد Intel همين تغير توانست كه تعداد عملياتي كه در چرخه عملياتي انجام مي شود بصورت قابل ملاحظه اي كاسته ميشود و از طرف ديگر افزايش طول PIPELINE نيازمند افزايش تعداد ترانزيستور ها براي انجام همان تعداد عمليات ميباشد كه اين امر باعث افزايش اندازه هسته و بالا رفتن قيمت توليد ميشود . در حالي كه AMD با وجود افزايش فركانس پردازنده هاي خود طول pipeline را به همان اندازه p3 يا k6 ثابت نگهدارد .
به نظر بنده چون CPUهاي AMD در قدرت پردازش برابر، نسبت به CPUهاي اينتل داراي قيمت پايين تري هستند استفاده از آنها بهتر است. به ويژه اينكه در انواع جديد CPUهاي AMD اشكالات قبلي اين CPU ها مانند سوختن و داغ شدن زياد آنها برطرف شده است. در استفاده از CPUهاي AMD نوع مادربرد بسيار مهم است. سعي كنيد كه براي استفاده از اين CPUها از مادربردهاي ASUS استفاده كنيد.
آخرين سرعت در CPU هاي AMD فركانس 4800 است و در سري اينتل 3800 است.
21) تکنولوژی ADSL
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فنآوری ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند، و از دیگر روشهای دسترسی با استفاده از مودمها و خطهای تلفن به ستوه آمدهاند و در پی آن هستند تا با استفاده از این راهکار و با سرعت مطلوب به پاسخ خود برسند.
واحد پيچ گذراني
تشخيص انواع پيچ مورد استفاده در كيس
1) پيچ مخصوص فن كيس
2) پيچ مادر برد
3) پيچ در كيس
4) پيچ سي دي رام و فلاپي
5) پيچ مخصوص فلاپي
6) پيچ بلند مورد استفاده جلوي كيس
7) و انواع پيچ هاي مختلف مورد استفاده در تمام جاهاي كيس
8) و ...
9) باطري cmos
10) پیچ مخصوص هارد
شناسايي انواع قطعات روي مادر برد
سوال؟
1)چند مدل Ram داريم ؟ با ذكر نام و سرعت و يك Ram ميتونه چند نوع باس داشته باشه؟
buss
speed
انواع Ram
66-100-133
SD
333-400
DDR
533-667-800
DDR2
1024
DDR3يا DDR2all
2) يك cpu ، intel ، 2.4 celeron بهتره يا 1.8 full
جواب : 1.8 full بهتره چون مقدار كشي كه درون 1.8full هست حداقل
2m هست و اين سرعت cpu را حداقل دو برابر cpu Celeron ميكنه
وقتي كش بالا باشه اطلاعات با سرعت بيشتري منتقل ميشه
3)چند مدل cpu داريم ؟
CPU
INTEL
AMD
celeron
full
32 bit
64 bit
X2
759
939
940
sempron
athlon
sempron
sempron
athlon
Athlon x2
940
athlon
Athlon fx
4)تعريف Buss ؟
درگاه خروجي كه اطلاعات را از cpu خارج ميكند
5)كار گرافيك در سيستم چيست ؟
برای اینكه بتوان در صفحه نمایش رایانه ، تصویرهای مربوط به داده ها و اطلاعات را مشاهده نمود باید ارتباطی بین مادربرد و نمایشگر برقرار شود ، به همین دلیل كارت گرافیكی در یكی از شكاف های توسعه مادربرد قرار می گیرد و یا یك كابل به مادربرد وصل می شود و نمایش اطلاعات بر روی صفحه را كنترل می كند.كارت گرافیكی در رایانه دارای جایگاه خاصی است. در بیشتر رایانه ها ، كارت گرافیكی اطلاعات دیجیتال را برای نمایش توسط نمایشگر به اطلاعات آنالوگ تبدیل می نمایند. در واقع نقاط تشكیل دهنده تصویر بر روی نمایشگر پیكسل نام دارند. هر پیكسل یك رنگ را نمایش می دهد. در نمایشگرهای مكینتاش هر پیكسل دارای دو رنگ است (سفید و سیاه). در بعضی نمایشگر های امروزی هر پیكسل دارای ۲۵۶ رنگ است. در بیشتر صفحات نمایشگر ، پیكسل ها به صورت تمام رنگ (True Color) هستند و دارای ۱۶/۸ میلیون حالت مختلفند.كارت گرافیكی یك برد مدار چاپی به همراه حافظه و یك پردازنده اختصاصی است. پردازنده محاسبات مورد نیاز گرافیكی را انجام می دهد.كارت های گرافیكی با نامهای زیر شناخته می شوند: كارت ویدیویی،كنترل گر گرافیكی یا ویدیویی، آداپتور گرافیكی یا ویدیویی، شتاب دهنده گرافیكی یا ویدیویی.
كارت گرافیكی از سه بخش اساسی تشكیل می شود:
حافظه:یكی از مهمترین اجزای كارت گرافیكی است.حافظه رنگ مربوط به هر پیكسل را نگهداری می كند.در ساده ترین حالت (دو پیكسل سیاه و سفید) به یك بیت برای ذخیره سازی رنگ هر پیكسل نیاز می باشد. با توجه به اینكه هر بایت شامل هشت بیت است ، نیاز به هشتاد بایت برای ذخیره سازی رنگ مربوط به پیكسل های موجود در یك سطر در روی صفحه نمایشگر و ۳۸۴۰۰ بایت حافظه به منظور نگهداری تمام پیكسل های قابل مشاهده بر روی نمایشگر خواهد بود.
اینترفیس رایانه: اینتر فیس با اتصال كارت گرافیكی به گذرگاه مربوطه بر روی برد اصلی ، محتویات حافظه را تغییر می دهد. در این حالت رایانه سیگنال ها را از طریق گذرگاه برای تغییر محتویات حافظه ارسال می كند.اینترفیس ویدیو: این قسمت سیگنال مورد نیاز برای مانیتور را می سازد. كارت گرافیكی سیگنال های رنگی را تولید می كند و باعث حركت اشعه در CRT می شود. در واقع كارت گرافیكی تمام حافظه ای مربوطه را بیت به بیت اسكن می كند. سیگنال های مورد نظر جهت هر پیكسل موجود برای هر خط ارسال و در نهایت یك پالس افقی Sync ارسال می گردد ، عملیات فوق برای ۴۸۰ خط تكرار و در پایان یك پالس عمودی Sync ارسال خواهد شد.كارت های گرافیكی ساده frame Buffer نامیده می شود. این نوع كارت یك Frame از اطلاعات را نگاهداری می كند. ریزپردازنده رایانه مسئول بهنگام سازی هر بایت در حافظه كارت گرافیك است. در صورتی كه عملیات گرافیكی پیچیده ای وجود داشته باشد ، ریزپردازنده مدت زیادی را صرف بهنگام سازی حافظه كارت می نماید. بنابراین برای سایر عملیات زمانی باقی نخواهد ماند. مثلاً اگر یك تصویر سه بعدی دارای ۰۰۰/۱۵ ضلع باشد ، ریزپردازنده باید هر ضلع را رسم و عملیات مربوط را در كارت انجام دهد ، بدین صورت این عملیات زمان زیادی لازم دارد.در صورتی كه كارت های گرافیكی جدید حجم عملیات مربوط به پردازنده را به شدت كاهش می دهد.این نوع كارت های جدید دارای یك پردازنده قوی هستند كه مختص این عملیات می باشند. با توجه به نوع كارت گرافیك پردازنده می تواند یك كمك پردازنده گرافیكی و یا یك شتاب دهنده گرافیكی باشد.
پردازنده كمكی و پردازنده اصلی همزمان فعالیت نموده و زمانی كه از شتاب دهنده گرافیك استفاده می شود دستورات لازم از طریق پردازنده اصلی برای شتاب دهنده ارسال و شتاب دهنده سایر كارها را انجام می دهد. در سیستم های كمك پردازنده درایو كارت گرافیك عملیات مربوط به كارهای گرافیكی را به طور مستقیم برای پردازنده كمكی گرافیكی ارسال می كند. در سیستم های شتاب دهنده گرافیكی درایو كارت گرافیك در ابتدا همه چیز را برای پردازنده اصلی ارسال می كند. سپس پردازنده اصلی شتاب دهنده گرافیك را هدایت می نماید.
عناصر كارت گرافیكی
- حافظه: در كارت گرافیكی از حافظه های مختلف استفاده می شود. یكی از بهترین نوع آنها از پیكربندی dual-ported استفاده می نماید. در این نوع كارت ها امكان نوشتن در یك بخش و خواندن از بخش دیگر به صورت همزمان امكان پذیر است. بدین صورت مدت زمان كاهش خواهد یافت.Digital-to-Analog Converter ) DAC یك نوع تبدیل كننده می باشد كه داده ها را به دیجیتال تبدیل می كند. سرعت این نوع تبدیل كننده تأثیر بسیار زیادی بر مشاهده تصویر بر روی صفحه نمایش خواهد داشت.
:Display Connector اغلب كارت های گرافیكی از كانكتور ۱۵ پین استفاده می كنند. این نوع كانكتورها در زمان عرضه VGA مطرح شدند.
:Graphic BIOS كارت های گرافیكی دارای یك تراشه كوچك می باشند. این تراشه به قسمت های دیگر كارت نحوه انجام عملیات را اعمال خواهد كرد. این قسمت مسئولیت تست كارت گرافیك یعنی عملیات ورودی و خروجی را نیز بر عهده دارد.
:Computer (bus)Conneetor این نوع پورت امكان اتصال كارت بر حافظه را فراهم می آورد و دارای سرعت بیشتری می باشد. بیشتر این گذرگاه ها از نوع AGP می باشد.
پردازنده گرافیكی: همانطور كه از نام آن پیداست مغز كارت گرافیك می باشد و می تواند در سه حالت پیكربندی كارت گرافیكی را انجام دهد.
استانداردهای كارت گرافیك
اولین كارت گرافیك در سال ۱۹۸۱ توسط شركت IBM به بازار عرضه گردید. این نوع كارت به صورت تك رنگ و با نام اختصاری MDAS ارائه گردید. رنگ نوشته در این حالت سفید یا سبز و زمینه سیاه بود. صفحات نمایشگری كه از این كارت ها استفاده می كردند ، متنی بودند. سپس كارت های چهار رنگ HGC در بازار عرضه گردیدند.بعد از آن كارت های هشت رنگ CGA و كارت های شانزده رنگ EGA تولید شدند. شركت IBM در سال ۱۹۷۸ كارت VGA را تولید كرد. این نوع كارت ها ۲۵۶ رنگ را نشان می دادند و وضوح آنها ۴۰۰* ۷۲۰ بود. سپس كارت های SVGA عرضه شدند. این نوع كارت ۱۶/۸ میلیون رنگ با وضوح ۱۰۲۴* ۱۲۸۰ بود. هر چه تعداد رنگ و وضوح تصویر افزایش یابد كارت گرافیك بهتر خواهد بود. كارت های گرافیكی به راحتی به سیستم متصل می شوند. كارت های جدید از طریق پورت AGP و كارت های قدیمی از طریق اسلات های ISA و یا PCI بر سیستم متصل می شدند.
6)در سيستم قطعات اصلي از نوع سخت افزاري كدامند ؟
1.مادربرد
2.Ram
3.كارت گرافيك
4.سي دي رام
5.فلاپي
6. هارد
7.power
8.CPU
9. فن CPU
7) cpu چيست و از چه كلماتي گرفته شده است ؟
(مخفف Central Processing Unit ) به معنای واحد پردازش مرکزی میباشد. مدت زمان انجام یک کار بهوسیله کامپیوتر به عوامل متعددی بستگی دارد که اولین آنها، سرعت پردازشگر Processor کامپیوتر است. پردازشگر یک تراشه الکترونیکی کوچک در قلب کامپیوتر بوده و سرعت آن بر حسب مگاهرتز MHz سنجیده میشود. هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد، پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود، محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصههای یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولاً به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد میشود. تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی میکنند، مجموعا به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU شناخته میشوند. واحد پردازش مرکزی واحد محاسباتی و کنترلی کامپیوتر است که دستورالعمل ها را تفسیر و اجرا میکند. کامپیوترهای بزرگ و مینی کامپیوتر های قدیمی بردهایی پر از مدارهای مجتمع داشتهاند که عمل واحد پردازش مرکزی را انجام داده است. واحدهای پردازش مرکزی، تراشه هایی که ریز پردازنده نامیده میشوند، امکان ساخت کامپیوترهای شخصی و ایستگاههای کاری را میسر ساخته اند. در اصطلاح عامیانه CPU به عنوان مغز کامپیوتر شناخته میشود.
8) Lcd چيست ؟
ساختار LCD يا LIQUID CRYSTAL DISPLAY
LCD به دليل مزيت هايي از قبيل نازک بودن ، وضوح بيشتر و مصرف برق کمتر، متداول شده اند. LCD ها يا کريستال هاي مايع اولين بار در سال 1988 از سوي يک گياه شناس اتريشي به نام فردريک رينيتز کشف شد. او در مورد نقشي كه كلسترول در گياهان بازي مي كرد تحقيق مي كرد. يكي از آزمايشات او در معرض حرارت قرار دادن ماده بود. رينيتز كشف كرد كريستالها در دماي 14/5 درجه تبديل به سيال و يك حالت ابري مي شدند و در دماي 178/5 درجه يك مايع واقعي بودند. او اكتشافش را با اتو لهمان يك فيزيكدان آلماني كه كشف كرده بود مايعات خواص مشابه كريستال دارند در ميان گذاشت. به خصوص راجع به رفتار آن زمانيكه به آن نور تابانده مي شد بنابراين نام آن بوسيله اتولهمان به اين صورت نام گذاري شد: كريستال مايع. از ساخت آزمايشي اولين LCDدر سال 1986 ، مدت 18 سال مي گذرد. از آن هنگام سازندگان LCDها آن را به لحاظ تکنولوژيکي توسعه دادند و LCDها را از لحاظ تکنيکي به سطح بالايي رساندند و روند رو به رشد فناوري ساخت اين وسيله همچنان رو به فزوني است .
ماده سه حالت جامد، مايع و گاز دارد که به تازگي هم دو حالت ديگر به آن اضافه شده است. جامدات شکل خاصي دارند، يعني مولکول هاي آنها موقعيت خاصي نسبت به يکديگر داشته و نمي توانند آزادانه به هر سو حرکت کنند. ولي مولکول هاي مايعات چنين قيدي نسبت به هم ندارندو در کل حجم آن در حرکت اند. کريستالهاي مايع موادي هستند که ظاهر مايع دارند، اما مولکولهاي آنها آرايش خاصي نسبت به يکديگر دارند، درست مانند جامدات. به همين دليل کريستال مايع خصوصياتي شبيه به مايع و جامد داشته و به همين دليل با چنين اسم متناقضي خوانده مي شوند. اين مواد به شدت به دما حساس اند و اندکي حرارت لازم است تا آنها را به مايع واقعي درآورد و يا اندکي سرما تا به معمولي تبديل شود. به همين دليل است که LCD ها در مقابل تغييرات دما عکس العمل نشان داده و به عنوان دماسنج طبي استفاده مي شوند. جالب اين است که به دليل همين حساسيت نمي توان از کامپيوترهاي کيفي يا نظاير آن در هواي بسيار سرد و يا مثلاً در آفتاب داغ ساحل دريا استفاده کرد. در اين وضعيت معمولاً LCD ها عکس العمل هاي عجيب و غريبي از خود نشان مي دهند .
کريستال هاي مايع بسته به چگونگي تحريک و نحوه آرايش مولکول ها به گروه هاي مختلفي تقسيم مي شوند. اين نوع کريستال ها نسبت به تغيير دما و در بعضي موارد فشار واکنش نشان مي دهند و جهت گيري مولکولها در آنها از الگوي خاصي پيروي مي کند که اغلب يک منشا خارجي جهت دهنده دارد. از شواهد برمي آيد که کريستال هاي مايع به حالت مايع نزديک تر هستند تا جامد.
9) IP چيست ؟
سرنام internet protocol پروتكلي در tcp/ip كه بر تجزيه ي پيامهاي داده اي به بشته هاي لازم ،هدايت بسته ها از فرستنده به شبكه و ايستگاه كاري مقصد تبديل مجدد به بسته ها به پيام هاي اوليه در مقصد نظارت دارد
Ip در لايه internetwork مدل tcp/ip اجرا مي شود
معادل network در مدل مرجع Iso/osi
10) IT چيست ؟
Information technology
11) GB
Giga byte
12) MB
Mega byte
13) CD
1. يك ديسك فشرده مجزا ، همچون يك CD-rom
2. carrier delect سيگنالي كه از يك مودم به كامپيوتر ارسال ميشه تا نشان بدهد كه on line است
14) CRT چيست ؟
Cathode –ray tube
1.اساس و پايه ي تلويزيون ها و نمايشگر استاندارد در ريز كامپيوتر ها و نمايشگر هاي CRT بر اساس لامپ خلا ساخته مي شوند كه داراي يك يا چند تفنگ الكترونيكي است كه پرتو هاي الكتروني ان به سرعت طرف دروني سطح نمايشگر را جاروب ميكند طرف دروني اين سطوح با ماده اي پوشش داده شده است كه در اثر برخورد الكترونها مي درخشد هر پرتو از چپ به راست و از بالا به پايين حركت ميكند يك خط افقي در هر لحظه براي پيشگيري از چشمك زدن تصاوير ، پرتو الكترونيكي صفحه نمايش را در هر ثانيه 30(يا بيشتر) مرتبه نوسازي ميكند وضوح تصوير به تعداد پيكسل هاي صفحه بستگي دارد
2.controller
بخشي از يك آداپتور ويديوئي كه سيگنال ويدئي توليد ميكند از جمله سيگنال هاي
افقي و عمودي سنكرون سازي
15) DVD چيست ؟
يك جز سخت ترم افزاري يا سخت افزاري است كه به dvd گردانها امكان مي دهد تا فيلم را در نمايشگر كامپيوتر نمايش دهند .
16) CAD چيست ؟
Computer aided design
سيستمي از برنامه ها و ايستگاه هاي كاري كه در طراحي مهندسي ، معماري و مدل هاي علمي از ابزار هاي ساده گرفته تا ساختمانها، هواپيما ها ، مدارات مجتمع و مولكولها مورد استفاده قرار مي گيرد برنامه هاي كاربردي CAD شِما ها را به شما به صورت دو يا سه بعدي ايجاد و نتايج را به صورت اسكلت يا مدل هايي با سطوح سايه زده شده و يا شيء هاي تو پر ارائه مي دهند برخي از برنامه ها مي توانند اندازه مدل ها را تغيير داده يا انها را دوران دهند نماهاي داخلي انها را نشان دهند فهرستي از موارد مورد نياز براي ساخت آنها ارئه كنند و ديگر كارهاي مربوط به طراحي را انجام دهند برنامه هاي CAD براي رياضيات متكي بوده و اغلب نيازمند قدرت پردازشي يك ايستگاه ، كار آمد هستند
17) PC چيست ؟
ريز كامپيوتري كه مطابق با استاندارد كامپيوترهاي شخصي ibm باشد و با استفاده از يكي از ريز پردازنده هاي intel ،86*80 ( يا سازگار با انها ) ميتواند بايوس را اجرا كند
كامپيوتري كه با كامپيوتر هاي شخصي IBM سازگارباشد IBM pc نيز ناميده مي شود
Personal computer
18) VCR چيست ؟
1.رابطي براي پخش فايل هاي ويديوئي كه اجزا كنترلي آن مشابه به دگمه هايي است كه در ويديو ها وجود دارد
2.نوعي مكانيزم استقرار (docking ) كه در آن يك كامپيوتر كتابي يا رويايي به طور فيزيكي در محل مورد نظر در ايستگاه استقرار قفل مي شود مزيت مكانيزم سبك VCR آن است كه يك اتصال باس الكترويكي آمن فراهم ميكند
19) CPU ، AMD چيست ؟
Amd مخفف كلمه Advanced Micro Devices است
اختراع پيشرفته ريز
20) Cpu intel با Cpu AMD تفاوت
1- AMD براساس معماري اجرايي 9 مرحله اي ساخته شده است اما معماري پردازنده هاي Intel شش مرحله اي مي باشد.بدين معنا كه AMDدر هر چرخه كاري 9 عمليات را انجام ميدهد در حالي كه Intel فقط 6 عمل را مي تواند انجام دهد.
2- AMD ازKb Cache640 برخوردار است در حالي كه Intel ، از 532Kb بر خوردار است هر چقدر كه ميزان Cache پردازنده بيشتر باشد ، پردازنده كارايي بيشتري خواهد داشت اطلاعات بيشتري ميتواند ذخيره كند وديگر لازم نيست پردازنده براي بدست آوردن اطلاعات يا دستور ها مدت زمان بيشتري را رفت و برگشت به حافظه برد اصلي براي جذب اطلاعات يا دستور العمل ها صرف كند.
3- AMD از مس براي اتصال ترانزيستور هاي بكار رفته در پردازنده ها استفاده ميكند در صورتي كه در ساختمان پردازنده هاي Intel آلومينيوم بكار رفته است.مس هادي الكترسيته بهتري است ، ازاين رو پهناي اتصالهاي بين ترانزيستورها را به ميزان چشمگيري كاهش مي يابد .كه اين امر باعث مصرف كمتر مواد اوليه و در نتيجه منجر به كاهش هزينه مي شود اين دليل ارزان تر بودن AMD نسبت به P4 است.
4- از ديگر تفاوت هاي ميان AMD وIntel ميتوان به راندمان Cache بروي چيپ اشاره كرد ، AMD از معماري انحصاري استفاده ميكند كه راندمان بيشتري نسبت بيشتري نسبت به طراحي معماري غير انحصاري Intel دارد.
5- AMD از تكنولوژي پردازش موازي در مقايسه با Hyper -Threading اينتل استفاده ميكند ، در بسياري از كاربردهاي امروزي فعال بودن Hyper -Threading كارائي پائين تري ارائه ميدهد ، نتايج تحقيقات بيشمار منتشر شده در نشريات رايانه اي و پايگاهاي اطلاعاتي معتبر بيانگوي اين پديده هستند.
6- يكي ديگر از مهمترين نكات برتر پردازنده هاي AMD واحد مميز شناور آن است كه از FPU اينتل بسيار قويتر ميباشد كه اين امر باعث اجراي سريع تر برنامه هاي چند منظوره( MultiMedia) ميشود.
7- زماني كه اينتل P4 را طراحي كرد طول PIPELINE را از 10 مرحله در P3 به 20 مرحله افزايش داد Intel همين تغير توانست كه تعداد عملياتي كه در چرخه عملياتي انجام مي شود بصورت قابل ملاحظه اي كاسته ميشود و از طرف ديگر افزايش طول PIPELINE نيازمند افزايش تعداد ترانزيستور ها براي انجام همان تعداد عمليات ميباشد كه اين امر باعث افزايش اندازه هسته و بالا رفتن قيمت توليد ميشود . در حالي كه AMD با وجود افزايش فركانس پردازنده هاي خود طول pipeline را به همان اندازه p3 يا k6 ثابت نگهدارد .
به نظر بنده چون CPUهاي AMD در قدرت پردازش برابر، نسبت به CPUهاي اينتل داراي قيمت پايين تري هستند استفاده از آنها بهتر است. به ويژه اينكه در انواع جديد CPUهاي AMD اشكالات قبلي اين CPU ها مانند سوختن و داغ شدن زياد آنها برطرف شده است. در استفاده از CPUهاي AMD نوع مادربرد بسيار مهم است. سعي كنيد كه براي استفاده از اين CPUها از مادربردهاي ASUS استفاده كنيد.
آخرين سرعت در CPU هاي AMD فركانس 4800 است و در سري اينتل 3800 است.
21) تکنولوژی ADSL
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فنآوری ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند، و از دیگر روشهای دسترسی با استفاده از مودمها و خطهای تلفن به ستوه آمدهاند و در پی آن هستند تا با استفاده از این راهکار و با سرعت مطلوب به پاسخ خود برسند.
فنآوری ADSL
در اختیار داشتن سرعت همان چیزی است که همیشه در پی آن هستیم. فنآوری ADSL پاسخی است به آنها که به سرعت احتیاج دارند تا با استفاده از آن زودتر به هدف برسند، و از دیگر روشهای دسترسی با استفاده از مودمها و خطهای تلفن به ستوه آمدهاند و در پی آن هستند تا با استفاده از این راهکار و با سرعت مطلوب به پاسخ خود برسند. ADSL تکنولوژی جدیدی است که بر بستر کابل تلفن قدیمی و آشنای خودمان عمل میکند. نصب یک سیستم ویژه در داخل پست مخابراتی هر منطقه، مشترکین تلفن آن منطقه را به سادگی و بدون نیاز به هر نوع دخل و تصرف سختافزاری و یا نرمافزاری، از این سرویس بهرهمند مینماید.
از این سادهتر ممکن نیست
این تکنولوژی بهترین و بیشترین سرعت را بدون نیاز به تدارک زیرساختهای جدید ممکن ساخته است. استفاده از سیمکشیهای موجود تلفن بدون نیاز به اتصال به دستگاههای حجیم و پیچیده، کار مصرفکننده را بسیار راحت مینماید. برای داشتن یک اتصال ADSL در محل مصرفکننده تنها نیاز به یک مودم ویژه است. پس از برقراری ارتباط، تنها هزینه ثابت خط ADSL به شکل ماهانه و با توجه به پهنای باند دریافتی به عنوان هزینه دریافت میشود. در حالیکه از ارتباط ADSL استفاده میکنید ارتباط تلفنی شما همیشه آزاد و در دسترس است. هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه میشود و ربطی به استفاده از خط ADSL ندارد.
DSL چیست
محبوبترین تکنولوژی باند پهن در جهان یعنی DSL بیش از ۳۰ میلیون مشترک تا پایان بهار ۲۰۰۴ به کاربران اینترنت افزوده و تعداد بهرهمندان جهانی را به ۷۸ میلیون در کل رسانده که این رشد بیش از دو برابر دیگر روشهای متکی بر پهنای باند بوده است. تکنولوژی DSL یکی از انواع انتقال پرسرعت بوده است که با تلفن معمولی شما را قادر میسازد تا ضمن دسترسی به اینترنت پرسرعت از امکان دریافت صدا و تصویر با کیفیت بالا استفاده کنید. نوع دیگر همین تکنولوژی ADSL است که یکی از انواع فن آوری DSL است، که در این روش سیستمهای سختافزاری ویژه (DSLAM) باید در پستهای مراکز مخابراتی نصب گردند. پس از نصب این سیستمها و با استفاده از کابلهای تلفن، سرویس قابل راهاندازی میشود، بدین لحاظ از نظر هزینه برای دولت و مصرفکننده بسیار قابل قبول است. زیرا هزینه کابلکشی مجدد به هیچیک از طرفین تحمیل نمیشود. مصرفکننده این سرویس تنها به یک مودم ADSL احتیاج دارد.
DSL چگونه کار میکند
با استفاده از زوج سیمهای مخابرات برای تلفن خانگی ما تنها از یک پانصدم امکانات بالقوه این سیمها استفاده میکنیم و مابقی بلااستفاده میماند. ADSL پهنای باند ۱.۱ مگاهرتزی خطوط مسی را به کانال های ۴ کیلوهرتزی تقسیم می کند و آخرین کانال را جهت ارسال صدا و فاکس معمولی تخصیص می دهد و ۲۵۶ کانال دیگر را برای انتقال دو طرفه اطلاعات استفاده می کند; به این ترتیب که ۶۴ کانال را برای خط ارسال اطلاعات و ۱۲۸ کانال دیگر را جهت دریافت اطلاعات استفاده می کند. در بهترین حالت اگر ۱۹۲ کانال ۴ کیلو هرتزی موجود را استفاده کند، در تئوری سرعت باید به حدود ۹ مگابیت در ثانیه برسد.در حال حاضر سرعت خطوط ADSL در بهترین حالت ۲ مگابیت در ثانیه می باشد.در عمل، این خطوط اطلاعات زنجیره وار دیجیتال را به اطلاعات پارالل در دو سر انتقال اطلاع تبدیل می کنند. دقیقا مشابه کاری که در مودم های خطوط عادی انجام می شود.
سرعت انتقال اطلاعات در محدوده ذکر شده به عواملی از جمله فاصله ارتباطی و نوع سیم استفاده شده بستگی دارد.حال با استفاده از سختافزارهایی که بتوانند دادهها را فشردهسازی، ارسال و دریافت نمایند میتوانیم این قابلیت بلااستفاده را هم به کار بگیریم. یکی از این سختافزارها در پست مخابرات نصب و دیگری در محل استفادهکننده نصب میشود. ارتباط از طریق سیم تلفن قبلی شما برقرار میشود بدون اینکه اختلالی در ارتباطات تلفنی بوجود آید. حالا به شرط اینکه مودم همیشه به خط وصل و روشن باشد ارتباط شما با اینترنت همیشه برقرار خواهد بود در عین حال اینکار برای مکالمات تلفنی مشکلی پیش نمیآورد.
برتریهای فنی DSL
اتصال دائم و بیوقفه و مطمئن به شبکه مخابرات و شبکه جهانی اینترنت برقرار است – هزینه ثابت ماهانه بدون هزینه نصب (کمتر از ۴۰۰۰۰۰ ریال برای ۲۵۶Kbps )[ حجم ارسال و دریافت محدوده و هزینه ای ندارد ] – تجهیزات تحویلی به مشتری رایگان است – فاصله زمان درخواست تا تحویل سیستم کوتاه میشود – از حداقل تجهیزات در محل کار یا خانه استفاده میشود – سرعت سیستم به قدری بالا خواهد بود که سرویسهای دیگر اینترنت نیز مانند صوت و تصویر متحرک، برای استفاده در دسترس خواهند بود – نیاز به کابلکشی مجدد نیست – می توان بیش از یک نفر از هر اتصال استفاده نمود- در شرایط ایدهآل (نبود نویز بر روی سیمها، فاصله کم تا مرکز مخابراتی) حداکثر سرعت دریافت ۸Mbps و سرعت ارسال ۱Mbps خواهد بود – اداره و کنترل کارهای چنین اتصالی نیز به سادگی همان کاری است که با تلفن منزل انجام میدهیم _ به علت سرعت بالا (دریافت و ارسال) امکان برقراری جلسات و سمینارهای مجازی با سهولت میسر است – بازشدن راه برای انجام پروژههایی مانند دولت الکترونیک، پزشکی الکترونیک، آموزش سمعی بصری الکترونیک، شبکه اختصاصی الکترونیک و مجموعه وسیعی از دیگر کاربردهای الکترونیک – مسافت ۸/۱ کیلومتری تحت پوشش شبکه برای تامین سرعت ۸ Mbps – ارائه انواع سرویسهای مختلف براساس بستر شبکه DSL مانند VODSL، Video on demand،
مدار شمارنده دودویی تعداد پالس توسط LED
مبدل ولتاژ 6 به 12 ولت مستقی
مبدل ولتاژ 6 به 12 ولت مستقی